Fałszywe mandaty na parkingach przy Lidlu i Biedronce. Oto, jak rozpoznać oszustów
Firma odpowiedzialna za zarządzanie parkingami przy obiektach takich jak Lidle czy Biedronki poinformowała, że doszło do wystawienia mandatów przez "osoby trzecie" bez stosownych uprawnień. Przedsiębiorstwo to już zgłosiło próby oszustwa.
W związku z przypadkami wystawienia przez osoby trzecie na parkingach prowadzonych przez APCOA fałszywych wezwań do zapłaty za brak ważnego biletu parkingowego, które nie pochodzą od służb kontrolnych APCOA, pragniemy poinformować, że incydenty te zostały zgłoszone do właściwych organów ścigania - zgłasza firma.
APCOA to spółka zajmująca się obsługą miejsc parkingowych przy minutkach handlowych, kompleksach biurowych oraz placówkach medycznych. Najczęściej mieszkańcy Polski spotykają się z działalnością tej firmy w rejonie dyskontów, takich jak Lidly i Biedronki.
Spółka ostrzega, iż na fałszywych wezwaniach do zapłaty zostały umieszczone numery kont bankowych nieprzynależących do niej. Oznacza to, że mamy do czynienia z próbą oszustwa i wyłudzenia środków finansowych.
Jak wyglądają prawdziwe mandaty za parkowanie
Firma również wyjaśnia, jak można odróżnić "autentyczne" wezwanie do zapłaty. Na oficjalnym dokumencie wydanym przez jej kontrolerów znajduje się kod QR, który przekierowuje odwiedzających na strony internetowe, gdzie możliwe jest zapoznanie się z informacjami takimi jak numer wezwania czy przyczyna naliczenia opłaty. Na tej stronie internetowej powinien być dostępny także obraz samochodu oraz opcja wniesienia skargi lub dokonania wpłaty.
Jest to rozwiązanie, które pozwala na szybkie i wygodne sprawdzenie, czy wystawione wezwanie do zapłaty jest prawdziwe — wyjaśnia przedsiębiorstwo.
Kontrowersje wokół płatnych parkingów
Obywatele w dalszym ciągu nie są do końca przyzwyczajeni do systemu działania prywatnych parkingów. Ogólnie system działania jest taki sam: osoba parkująca przy sklepie musi pobrać bezpłatny bilet, który upoważnia ją do darmowego pozostawienia pojazdu na 1,5h. Aczkolwiek klienci wskazują, że komunikaty o opłatach nie zawsze są wystarczająco widoczne. Nieuwaga może drogo kosztować, bowiem za brak biletu parkingowego firma wymaga zapłaty okoliczności 100 zł.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów notuje rosnącą liczbę skarg od klientów dotyczących działalności prywatnych operatorów parkingowych. W 2023 roku otrzymał ich aż 377.
W zeszłym roku to właśnie APCOA otrzymała karę. UOKiK nałożył na firmę grzywnę w wysokości 820 tys. zł za ograniczanie metod wnioskowania o rekompensatę. Urząd stwierdził, że ograniczenie opcji do dwóch ścieżek: przez serwis internetowy lub drogą pocztową, jest naruszeniem praw konsumentów. Firma powinna oferować możliwość odwołania się od decyzji także innymi metodami, na przykład za pośrednictwem e-maila.