Skręcone koła po parkowaniu. To dla szpanu, czy jest w tym jakiś sens?

    Na forach motoryzacyjnych gorącym tematem jest pozostawianie skręconych kół po zaparkowaniu samochodu. Dyskusje na ten temat dzielą użytkowników na dwie grupy. Pierwsza z nich twierdzi, że taka praktyka szkodzi pojazdowi i świadczy o niechlujstwie posiadacza, podczas gdy druga podkreśla jej zalety. Jakie argumenty przedstawiają obie strony?

    Skręcone koło w samochodzie - czy to ma sens?
    Skręcone koło w samochodzie - czy to ma sens?

    21.03.2024 09:39

    Zazwyczaj kierowcy po zaparkowaniu starają się ustawić koła równolegle do pojazdu, choć nie zawsze potrafią uzasadnić swoją decyzję i nie są pewni, czy w każdym przypadku jest to działanie korzystne. Kiedy jednak warto rozważyć pozostawienie kół w skręconej pozycji i co ma na to wpływ?

    Skręcić koła po parkowaniu - tak czy nie?

    Niektórzy kierowcy nie prostują kół, ponieważ nie chce im się tego robić, ale istnieją również tacy, którzy robią to świadomie, szczególnie gdy parkują na pochyłym terenie. W takich sytuacjach zachowane w ten sposób koła mogą zapobiec stoczeniu się auta, jeżeli z jakiegokolwiek powodu zawiedzie hamulec ręczny. Inną istotną kwestią jest potencjalne uszkodzenie niektórych mechanizmów w samochodzie w momencie kręcenia kierownicą, gdy auto pozostaje nieruchome.

    Istnieje też kwestia ułatwienia ruszania. W niektórych sytuacjach, szczególnie gdy parkujesz na bardzo stromym wzniesieniu, skręcenie kół w odpowiedni sposób może ułatwić ruszenie pojazdu, ponieważ daje lepsze położenie do pokonania siły grawitacji podczas startu.

    Jednakże, zgodnie z opinią specjalistów, takie zjawiska mają miejsce przede wszystkim w starszych modelach aut. W przypadku nowszych pojazdów zaimplementowano systemy zabezpieczające przed przemieszczaniem się pojazdu oraz ochronne dla różnych układów przy obracaniu kierownicą, gdy samochód stoi. Innymi słowy, mając nowoczesny model samochodu, nie powinno się obawiać negatywnych skutków. Natomiast użytkownicy starszych aut mogą faktycznie skorzystać z pozostawienia skręconych kół.

    Dlaczego nie warto pozostawiać skręconych kół?

    Prostowanie kół jest rekomendowane przez jego zwolenników głównie ze względów estetycznych i uznawane za wyraz dobrych manier kierującego. Współczesne samochody są wyposażone we wspomaganie kierownicy, co sprawia, że obrót kół podczas postoju nie wymaga większego wysiłku niż dawniej. Dodatkowo, wykorzystanie nowych technologii sprawia, że nawet w obecnych pojazdach obracanie kierownicą na postoju nie wpływa negatywnie na żadne z układów samochodu, łącznie z pompą. Do ochrony przed niespodziewanym poruszeniem pojazdu także nie ma potrzeby skręcać kół, gdyż usterki hamulca ręcznego zdarzają się wyjątkowo rzadko.

    Co ciekawe, w niektórych miejscach świata istnieją przepisy wymagające skręcania kół przy parkowaniu na stromych wzniesieniach. Jest to część lokalnych regulacji mających na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach.

    Wybrane dla Ciebie
    © Popularne.pl
    ·

    Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.