Płacisz w sklepach kartą? Nawet nie wiesz, czym ryzykujesz przez nieuwagę
Karta płatnicza zyskała miano głównego narzędzia do dokonywania płatności. Jest to metoda prosta, wygodna i bezpieczna, która usprawnia nasze codzienne zakupy. Nie jesteśmy jednak świadomi, że wiąże się z nią pewne ryzyko. Czym jest to ryzyko? Wyjaśniamy.
06.03.2024 10:26
W trakcie dokonywania transakcji za pomocą karty płatniczej lub telefonu często spotykamy się z pytaniem ze strony sprzedającego: "Czy życzyłby sobie pan/życzyłaby sobie pani wydruk potwierdzenia?". Jeśli twoja odpowiedź jest negatywna, może okazać się, że pożałujesz tej decyzji. Bywa, że potwierdzenie transakcji stanowi jedyne wybawienie w problemowych sytuacjach.
Dlaczego kasjerzy wydają potwierdzenie płatności?
"Wydruk potwierdzenia płatności kartą? Na co mi to?" - zastanawiamy się. Przekonani jesteśmy, iż ten kawałek papieru jest bezartościowy. Zwykle kończy on w śmieciach. Jest to pomyłka, która może nas drogo kosztować. Kasjerzy nie wydają go bez przyczyny. Ten pozornie mało znaczący wydruk może uchronić cię przed potrzebą ponownego dokonania płatności i nie tylko.
Dlaczego warto brać potwierdzenie płatności?
Gdy kasjer nalega, byś wziął wydruk potwierdzenia płatności kartą, dobrze jest zastosować się do jego rady. Niewątpliwie widział on już takie przypadki niejednokrotnie. Wystarczy zanik zasilania lub problem z wi-fi, a może dojść do anulowania transakcji. Środki zostaną odjęte z konta, jednak transakcja nie zostanie zrealizowana pomyślnie.
Zostanie wymagana ponowna próba zapłaty, co sprawi, że pieniądze zostaną pobrane dwukrotnie. Na szczęście istnieje możliwość ich odzyskania... pod warunkiem, iż posiada się przy sobie potwierdzenie płatności. Stanowi ono jedyny dowód na dokonanie zapłaty za produkt. Bez wydruku potwierdzenia płatności bank nie ma podstawy do zwrotu środków.
Zobacz także
Płatność kartą a potwierdzenie płatności — kiedy warto ją zabrać?
Kiedy jest wskazane zabrać ze sobą wydruk potwierdzający płatność kartą? Należy zabrać go ze sobą i schować do portfela, gdy:
- dokonałeś anulacji transakcji podczas jej realizacji;
- twoja płatność została odrzucona z powodu błędu lub z jakiegokolwiek innego powodu niezależnego od ciebie,
- zaistniał problem w trakcie łączenia z bankiem podczas płatności kartą,
- w trakcie operacji doszło do nagłego zabraknięcia zasilania,
- pojawił się inny niezidentyfikowany błąd podczas autoryzacji płatności.