Zagadka matematyczna dzieli internet. Dorośli mylą się jak dzieci
Na pierwszy rzut oka, zagadki matematyczne wydają się proste, lecz w rzeczywistości ich rozwikłanie może stanowić duże wyzwanie. Istnieje jedno konkretne zadanie, które powinno być łatwizną dla uczniów szkoły podstawowej, lecz błędnie jest rozwiązywane nawet przez dorosłych.
Rozmaite zagadki i łamigłówki matematyczne zdobywają popularność w internecie. Dają one okazję do wypróbowania naszej zdolności do logicznego myślenia oraz poszerzenia wiedzy, co więcej, pozwalają utrwalić zdobytą wiedzę poprzez zastosowanie jej w praktyce.
Jaki jest prawidłowy wynik tej zagadki?
Rodzajem zagadek, które na pierwszy rzut oka wydają się niezbyt skomplikowane, jednak część osób nadal popełnia błędy. Są te dotyczące kolejności wykonywania działań matematycznych. Przykładem zadania, co do którego rozwiązania internauci nie mogą dojść do porozumienia, jest proste równanie. Pomimo iż zadanie to mogłoby pojawić się na teście w szkole podstawowej, wielu nie potrafi wskazać poprawnego rozwiązania.
8 : 4 (1+1) = ?
W dyskusji online pojawiają się dwie główne odpowiedzi – 1 i 4. Debaty trwają, o to która z odpowiedzi jest prawidłowa. W rzeczywistości tylko jedna odpowiedź jest właściwa - poprawnym wynikiem równania jest 4.
Kontynuacja artykułu pod filmem wideo
Chociaż sprawia tyle kłopotów, to zadanie jest naprawdę proste
A jak należy podejść do rozwiązania tego zadania? Kluczem jest przypomnieć sobie prawidłową kolejność działań. W pierwszej kolejności rozwiązujemy działania w nawiasie: 1+1 = 2. Dalej wykonujemy działania krok po kroku: dzielimy, potem mnożymy. 8:4 = 2, 2*2 = 4.
Trudności nie sprawiają jedynie łamigłówki znalezione w sieci. Zdarza się, że zadania z podręczników przeznaczonych dla szkoły podstawowej wydają się zbyt skomplikowane dla dorosłych - często z powodu niejednoznacznych instrukcji, które pozostawiają miejsce na kilka interpretacji.
W przypadku rozpatrywanego zadania, które wywołało podziały wśród internautów, zasada jest jednak prosta i jednoznaczna - kolejność wykonywania działań matematycznych pozostaje zawsze niezmieniona.
Dlaczego dorośli popełniają błędy przy paradoksalnie prostych zadaniach?
Dorośli często mylą się przy zagadkach matematycznych z zakresu szkoły podstawowej z kilku powodów:
Brak praktyki. Dorośli mogą nie zajmować się na co dzień matematyką na poziomie podstawowym, co prowadzi do zapomnienia podstawowych zasad i technik. Brak regularnej praktyki w rozwiązywaniu problemów matematycznych może sprawić, że nawet proste zagadki wydają się trudne.
Złożoność ukryta w prostocie. Często zagadki matematyczne z pozoru wydają się proste, ale mają w sobie ukrytą złożoność, która wymaga zrozumienia głębszych zasad matematycznych lub umiejętności logicznego myślenia. Dorośli, próbując szybko odpowiedzieć, mogą przeoczyć te niuanse.
Nadmierna pewność siebie. Dorośli, mając świadomość swojego doświadczenia i wiedzy, mogą podchodzić do prostych zagadek matematycznych z nadmierną pewnością siebie, nie zwracając uwagi na szczegóły, co prowadzi do błędnych odpowiedzi.
Stres i presja czasu. W sytuacjach, gdy na rozwiązanie zagadki jest ograniczony czas, nawet proste problemy mogą stać się wyzwaniem. Stres i presja mogą wpływać na zdolność skupienia i logicznego myślenia.
Zapominanie o podstawowych zasadach. Dorośli mogą zapominać o podstawowych zasadach matematycznych, które są nauczane w szkole podstawowej, ponieważ nie stosują ich na co dzień. To może prowadzić do błędów, szczególnie gdy zagadka wymaga stosowania tych zasad.
Myślenie skomplikowane zamiast prostego. Dorośli, mający doświadczenie w rozwiązywaniu bardziej skomplikowanych problemów, mogą niepotrzebnie komplikować proste zagadki, szukając trudniejszych rozwiązań tam, gdzie wystarczy podstawowa logika i proste obliczenia.
Zmiana w nauczaniu matematyki. Metody nauczania matematyki ewoluowały na przestrzeni lat, co oznacza, że dzieci mogą być uczone innych technik rozwiązywania problemów, niż te, których dorośli się uczyli. Nieznajomość tych nowych metod może utrudniać dorosłym rozwiązywanie zagadek.
Inne priorytety myślowe. Dorośli mogą mieć inne priorytety myślowe, koncentrując się na bardziej abstrakcyjnym lub praktycznym myśleniu związanym z ich codziennym życiem i pracą, co może wpływać na ich podejście do prostych problemów matematycznych.