Tunel przyszłości w Holandii. Testy Hyperloop mogą zmienić podróże kolejowe do 2030
W północnej części Holandii zbudowano nowoczesny tunel, którego długość ledwie przekracza pół kilometra. Stał się on areną testów dla innowacyjnego środka transportu, znanego jako "pociąg przyszłości" – hyperloop.
Hyperloop, jak słyszymy od paru lat, to pociągi osiągające prędkości do 1000 km/h, poruszające się w wyjątkowo zaprojektowanej rurze. Rura ta skonstruowana jest tak, aby w jej wnętrzu utrzymywane było ciśnienie niższe niż standardowe, a same pociągi, mające aerodynamiczny kształt, nie są wyposażone w okna.
Prace nad prototypem trwają
Za koncepcją hyperloop stoi Elon Musk, założyciel i właściciel firm SpaceX oraz Tesla. Jego zespoły naukowe od lat skupiają się na rozwijaniu różnych komponentów superpociągu. W styczniu 2023 r., w Chinach odbyły się udane próby tego systemu.
W tej chwili to Holandia staje się miejscem dalszych badań. Tunel, skonstruowany tam niedawno, wpisuje się w założenia zaawansowanego ośrodka badawczego.
Kontynuacja artykułu znajduje się poniżej załączonego materiału wideo
Na terenie starego węzła kolejowego
Projekt wkroczył na teren niedaleko Veendam, w holenderskiej północy. Obszar ten, gdzie dawniej znajdował się nieużywany węzeł kolejowy, teraz został zaadaptowany na potrzeby badawcze. Zespół testowy hyperloop stanowi ciąg 34 połączonych rur, każda o szerokości przybliżającej się do 2,5 metra.
Stworzona konstrukcja, optycznie imponująca swoją białą barwą, ma być wykorzystywana do eksperymentów w najbliższym czasie, podobnych do tych, jakie miały miejsce w Chinach; mimo to szczegóły projektu pozostają nieujawnione. Przewiduje się, że badania skupią się na analizie zachowania pojazdu przy gwałtownej zmianie kierunku podczas wysokiej prędkości.
Sascha Lamme, szef Europejskiego Centrum Hyperloop, w rozmowie z portalem Construction Review zaznaczył, jak znaczący jest aspekt zmiany dla poruszania się w takim systemie i dodał, że istnieje możliwość, iż w przyszłości technologia ta będzie dostępna dla firm rozwijających hyperloop do przeprowadzania własnych testów.
Dyrektor przekonuje, iż do końca obecnej dekady, superszybki transport kolejowy może stać się elementem naszej codzienności.
– Oczekujemy, że pierwszy, pięciokilometrowy odcinek systemu hyperloop będzie gotowy do użytku do 2030 r., umożliwiając transport pasażerów. Projekty w tej technologii są już w toku, między innymi we Włoszech i Indiach.
Na świecie kilka firm rozwija już technologię Hyperloop
Hyperloop Transportation Technologies (HyperloopTT) - Firma ta zajmuje się opracowywaniem komercyjnych systemów transportowych opartych na koncepcji Hyperloop. HyperloopTT współpracuje z różnymi partnerami i rządami na całym świecie, aby zrealizować projekty Hyperloop, w tym z Hitachi Rail i Capgemini Engineering.
Nevomo (wcześniej znane jako Hyper Poland) - Firma ta opracowuje technologię MagRail, która jest koncepcją inspirowaną Hyperloop, wykorzystującą istniejącą infrastrukturę kolejową. Nevomo otrzymało wsparcie finansowe m.in. od Europejskiego Funduszu Akceleratora EIC, co pozwala na dalszy rozwój i testowanie ich technologii.
Zeleros Hyperloop - Z siedzibą w Walencji firma ta opracowuje własne rozwiązanie Hyperloop, które ma być wykorzystywane w globalnej sieci transportowej. Zeleros koncentruje się na minimalizowaniu kosztów infrastruktury i uprościć procesy certyfikacji, korzystając z podobnych schematów certyfikacji, jakie stosowane są w lotnictwie.
Virgin Hyperloop (wcześniej Hyperloop One) - Jest to jedna z pierwszych firm, która rozpoczęła prace nad Hyperloop. Virgin Hyperloop skupia się na rozwijaniu zarówno pasażerskich, jak i towarowych usług transportowych opartych na technologii Hyperloop. Firma ta zrealizowała strategiczną współpracę inwestycyjną z Virgin Group, co zaowocowało przemianowaniem na Virgin Hyperloop i objęciem przez Richarda Bransona stanowiska przewodniczącego zarządu.