Różaniec noszony jako element biżuterii. Czy to dobry pomysł?

    Różaniec jest dla katolików czymś więcej niż tylko przedmiotem religijnym – to również forma modlitwy. Jego obecność na szyi może budzić emocje wśród wiernych, którzy czasami mogą odbierać to jako brak poszanowania dla wartości, które wyznają. Czy zatem noszenie różańca jako elementu biżuterii to najlepszy pomysł?

    Modlitwa na różańcu
    Modlitwa na różańcu
    Źródło zdjęć: © Pixabay | Myriams-Fotos

    Różaniec jest uznawana przez wierzących za posiadający wielką siłę, a Kościół nie zakazuje noszenia różańca na szyi. Różnorodne reakcje, jakie to wywołuje w naszej kulturze, nie oznaczają automatycznie, że osoba z różańcem na szyi nie utożsamia się z Kościołem lub ma nieczyste intencje. Jeśli jednak zachwycił Cię różaniec jako naszyjnik, warto dokładnie przemyśleć decyzję o jego noszeniu. Kim musisz być, by móc go nosić w ten sposób?

    Czy różaniec na szyi to dobry pomysł?

    Wiele zależy od zamiaru, z którym ktoś decyduje się założyć różaniec. Dla niektórych katolików, głęboko wierzących w jego moc, jest to dozwolone i stanowi osobiste wyznanie wiary. Często różaniec zastępuje inne symbole religijne, takie jak krzyżyki. Rzadziej spotyka się to w Polsce, gdzie wierni preferują inny rodzaj dewocjonaliów, na przykład obrączkę różańcową. Inaczej sprawy mają się w bardzo religijnych społecznościach, np. wśród Meksykanów, którzy często manifestują swoją wiarę poprzez noszenie różańca, a także odzieży z wizerunkiem Maryi.

    Kontynuacja artykułu poniżej materiału wideo

    Ciekawostki 2023 aktualne w 2024!

    Jeżeli natomiast nie jesteśmy osobami wierzącymi, a tylko chcemy nosić różaniec na szyi jako element biżuterii, warto zastanowić się nad rezygnacją z tego pomysłu. Różaniec jako dodatek biżuteryjny noszony przez sławne osoby często wywoływał kontrowersje.

    Krytyka, obrażanie uczuć religijnych, czy zarzuty o brak poszanowania dla świętości – to częste reakcje na widok różańca noszonego jako łańcuszek. Nowoczesna moda niekiedy lekceważy znaczenie różańca oraz innych symboli religijnych, które tracą swoją duchową moc.

    Co symbolizuje różaniec?

    Dla wierzących różaniec to symbol wiary i miłości. Dzięki regularnej modlitwie liczni katolicy mają nadzieję uzyskać potrzebne w życiu łaski, dlatego nie noszą go jako ozdoby na szyi, lecz trzymają go przy sobie jak najbardziej w zasięgu ręki – czasem nawet jako szczególny prezent. Najpopularniejsze wersje różańców zawierają pięć dziesiątek koralików, ale są również dostępne modele z siedmioma grupami paciorków, takie jak różaniec siódemkowy/błogosławieństw, czy różaniec siedmiodziesiątnik liczący 70 koralików, a także różaniec franciszkański.

    Wybrane dla Ciebie

    Cenimy Twoją prywatność

    Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (878 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


    Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


    W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

    1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
    2. Łączenie różnych urządzeń
    3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
    4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

    Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

    1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
    2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
    3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
    4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
    5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
    6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
    7. Pomiar efektywności reklam
    8. Pomiar efektywności treści
    9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
    10. Rozwój i ulepszanie usług
    11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
    12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
    13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
    14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

    W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

    1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
    2. Łączenie różnych urządzeń
    3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
    4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

    Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


    Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


    Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


    Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


    Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


    Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


    Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


    Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.