Rosyjska armia mobilizuje zapasy. Stare BTR‑y wracają na front
Możliwe, że Rosja rozpoczęła przygotowania do nowej fali mobilizacji w najbliższych dniach. Z doniesień ukraińskiego wywiadu wynika, że do armii Federacji Rosyjskiej może dołączać dziennie około 1000 rekrutów. Pytanie pojawia się jednak w kontekście sprzętu dla nowych żołnierzy. Ekspert OSINT przyglądał się sprzętowi, który może niebawem zostać użyty w działaniach wojennych. Oto szczegóły ich wyposażenia.
18.03.2024 | aktual.: 18.03.2024 10:47
Badacz OSINT, używający pseudonimu Jompy, dokonał analizy między innymi wykorzystując zdjęcia satelitarne (baz wojskowych i zakładów remontowych) i ocenił możliwości dostarczenia przez Rosję "nowych" maszyn na linię frontu w nadchodzących atakach.
Analityk wspomniany przez Unian wskazał na "stare, zniszczone transportery opancerzone rodzaju BTR-60, BTR-70 i BTR-80", jakie mogą zostać dostarczone. Na początku działań wojennych siły rosyjskie posiadały około 3400 pojazdów z tej serii. Nie jest jednak znana dokładna liczba pojazdów pozostających do dyspozycji od czasu rozpoczęcia konfliktu.
Stare transportery opancerzone trafią na front
"W zasadzie we wszystkich magazynach znajdują się tylko stare modele BTR-60 i BTR-70. Rosjanie nie uczynili z nich dotychczas szerokiego użytku" - informuje źródło. Choć pojawiły się informacje o obecności nowszych BTR-70 na froncie, ich liczba jest znikoma. Starsze modele BTR-60 są obecnie głównie wykorzystywane jako platformy do specjalistycznych pojazdów inżynierskich oraz innych celów pomocniczych, rzadko pojawiając się na froncie w swej podstawowej wersji.
Dodatkowo Jompy zwraca uwagę, że Rosjanie prawdopodobnie pozbyli się z magazynów wielu transporterów opancerzonych i "prawie na pewno skończyły im się zapasy modeli BTR-80/82". Przewiduje także, że w 2024 roku do użycia zostaną wciągnięte pozostałe w magazynach BTR-60 i BTR-70, które posłużą nowo mobilizowanym oddziałom. Jednak ważne jest, że "te pojazdy nie są w dobrym stanie technicznym", co wynika z braku bieżącej konserwacji, co może mieć wpływ na ich skuteczność i niezawodność w użyciu bojowym.
Omawiane BTR-60, które mają zostać wykorzystane w przyszłych operacjach, są pojazdami, których produkcję rozpoczęto w 1959 roku. Były to pierwsze radzieckie transportery ośmiokołowe, mogące przewieźć do 16 osób, w tym 14 żołnierzy. Napędzane silnikiem o mocy 180 KM, mogą osiągnąć prędkość do 80 km/h (10 km/h na wodzie) i przejechać na jednym tankowaniu do 500 km. W wyposażeniu BTR-60 znajdują się karabiny maszynowe o kalibrze 14,5 mm i 7,62 mm. Poziom opancerzenia pojazdu zależy od wersji (roku produkcji), ale generalnie uznaje się, że ma ono niską odporność, co jest rezultatem między innymi wielu spoin na kadłubie.
BTR-70, na który również wskazuje Jompy jako pojazd mający wkrótce zostać wdrożony na front, jest konstrukcją nieco nowszą niż "sześćdziesiątka", gdyż jego produkcja rozpoczęła się w 1973 roku. Napędzany jest silnikiem o łącznej mocy 240 KM, który pozwala pojazdowi na osiągnięcie prędkości 80 km/h. Tak jak BTR-60, pozwala on na pokonywanie akwenów wodnych. Do walki używa karabinów maszynowych o kalibrach 14,5 mm i 7,62 mm.