Koniec prac domowych i nowy system oceniania. Zmiany już weszły w życie
Od pierwszego dnia kwietnia, na mocy aktualizacji regulaminów, w szkołach podstawowych dla klas I-III zrezygnowano z przydzielania zadań domowych, poza zadaniami wspierającymi rozwój drobnej motoryki. Dla uczniów klas IV-VIII zadania domowe stały się nieobowiązkowe, a zamiast klasycznej oceny, uczeń otrzyma zwrotne informacje, ukazujące jego mocne strony oraz aspekty do poprawy.
Ze zwyczajem wielkanocnym, dokładnie 1 kwietnia, rozpoczął obowiązywać jeden z zapisów nowelizacji dotyczący systemu oceniania, klasyfikacji oraz awansu uczniów i słuchaczy w publicznych ośrodkach edukacyjnych. Ministerstwo Edukacji uzasadniło wybór terminu jako odpowiedź na ogólną potrzebę środowiska szkolnego oraz konieczność wprowadzenia zmian w metodach nauczania, zwłaszcza w kontekście edukacji podstawowej i średniej, po przerwie świątecznej.
Nowe regulacje, które zaczęły obowiązywać od tego poniedziałku, ograniczają dystrybucję zadań domowych wśród uczniów szkół podstawowych, którzy wracają do edukacji w środę, 3 kwietnia.
Na mocy nowych przepisów, nauczyciele klas I-III są zobowiązani wstrzymać się od przydzielania zadań domowych o charakterze praktyczno-technicznym oraz pisemnym, z wyjątkiem ćwiczeń kierujących na rozwój finezji ruchów rąk. Wykonanie takich zadań zostaje uznane za mandatoryjne, a nauczyciel ma prawo ocenić efekty pracy uczniów.
"Ze względu na istotność rozwoju motoryki małej na etapie edukacji wczesnoszkolnej zadecydowano o pozostawieniu możliwości tego rodzaju ćwiczeń również w ramach pracy domowej w klasach I–III szkoły podstawowej" - informuje uzasadnienie zmian regulaminowych. Ministerstwo podkreśla, że zdolność precyzyjnego pisania liter i cyfr zależy od dokładnych ruchów dłoni. "Dzięki rozwiniętej motoryce małej dziecko może bardziej efektywnie ćwiczyć i rozwijać te umiejętności" - dodano w komunikacie.
Zamiast ocen informacja dla ucznia
W przypadku uczniów klas IV-VIII nauczyciel może zlecić wykonywanie pisemnych lub praktyczno-technicznych prac domowych, jednak nie są one wymagane i nie będą przedmiotem oceny. Zamiast tego, nauczyciel ma obowiązek przedstawić uczniowi informacje na temat jego osiągnięć oraz wskazać obszary wymagające poprawy i sposób, w jaki powinien podążać, aby się rozwijać.
Ministerstwo wyjaśniło, że przez "pisemne i praktyczno-techniczne prace domowe" należy rozumieć między innymi obszerne wypowiedzi pisemne (np. esej, streszczenia), uzupełnianie zeszytów ćwiczeń, rozwiązywanie zadań matematycznych, a także przygotowywanie projektów takich jak makiet, modeli czy prezentacji multimedialnych itp.