Fotele w pociągach są niebieskie. Dlaczego akurat ten kolor? Ma ukryte znaczenie

    Fotele w wielu środkach transportu do niedawna często były pokryte wielobarwnymi materiałami. Inaczej jest w pojazdach dalekobieżnych takich jak pociągi i samoloty, gdzie dominują siedzenia o spójnych barwach. Okazuje się, że wybór kolorystyki siedzeń nie jest przypadkowy i niesie ze sobą ukryte znaczenie.

    Niebieskie fotele w pociągach, skąd ten kolor?
    Niebieskie fotele w pociągach, skąd ten kolor?
    Źródło zdjęć: © East News | MAREK BAZAK

    W nowoczesnym świecie niewiele elementów jest pozostawionych przypadkowi. Specjaliści poświęcają uwagę nawet na pozór błahym detalom (takim jak przyciski na przejściach dla pieszych, oznaczenia przy kasach samoobsługowych, czy znakowanie dróg i ścieżek rowerowych), kierując się przy tym całą gamą czynników - od regulacji prawnych, przez klarowność komunikacji, aż po estetykę.

    W kontekście komunikacji miejskiej, nie jest tajemnicą, że dominują tam fotele pokryte wielobarwnymi tkaninami, przeważnie utrzymane w ciemniejszej palecie kolorystycznej, często ozdobione geometrycznymi wzorami, pasami czy kropkami. Powód jest prosty – takie wzornictwo i kolorystyka skutecznie maskują zabrudzenia. Przykładowo, w autobusach marki Solaris kursujących po Warszawie spotkać można siedzenia w pojedynczych kolorach (czerwonym i szarym), które wykonane są z materiałów łatwych do czyszczenia, na przykład skóropodobnych.

    Jeśli zaś przyjrzymy się siedzeniom w pociągach, to zazwyczaj są one obite jednolitymi materiałami, głównie w odcieniach niebieskiego lub zieleni. Ma to swoje uzasadnienie, ponieważ oba te kolory posiadają właściwości uspokajające. Specjaliści w dziedzinie psychologii koloru podkreślają, że kolory te pomagają się zrelaksować, sprzyjają odpoczynkowi i wpływają pozytywnie na samopoczucie. Dlatego niebieskie i zielone fotele są często wybierane do pociągów przeznaczonych do dłuższych podróży, gdzie komfort psychiczny pasażerów jest szczególnie ważny, aby uniknąć rozdrażnienia czy nerwowości.

    Podobnymi przemyśleniami kierują się projektantanci wnętrz samolotów, gdzie również przeważają siedzenia w kolorze niebieskim, co ma wspierać stan psychiczny pasażerów. Interesującym faktem jest, że w latach 70. XX wieku niektóre linie lotnicze eksperymentowały z czerwonymi siedzeniami, jednakże z tego pomysłu zrezygnowano stosunkowo szybko. Dzisiaj czerwone elementy (na przykład nakładki na zagłówki) można znaleźć w samolotach linii Air France, co stanowi pewnego rodzaju wyjątek od reguły.

    Źródło artykułu:WP Kobieta

    Wybrane dla Ciebie

    Cenimy Twoją prywatność

    Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (878 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


    Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


    W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

    1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
    2. Łączenie różnych urządzeń
    3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
    4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

    Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

    1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
    2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
    3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
    4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
    5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
    6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
    7. Pomiar efektywności reklam
    8. Pomiar efektywności treści
    9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
    10. Rozwój i ulepszanie usług
    11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
    12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
    13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
    14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

    W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

    1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
    2. Łączenie różnych urządzeń
    3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
    4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

    Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


    Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


    Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


    Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


    Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


    Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


    Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


    Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.